DIRECTII PRINCIPALE
DE CERCETARE
  PARTICIPAREA LA
PROIECTE EUROPENE
  PARTICIPAREA LA
PROGRAME NATIONALE
  LABORATOARE PENTRU
EXPERIMENTARI, TESTARI
SI CONTROL
  CERCETARE-DEZVOLTARE
TEHNOLOGICA
  RECUNOASTERI ALE
ACTIVITATII DE
CERCETARE-DEZVOLTARE
  SISTEMUL DE MANAGEMENT
AL CALITATII
  CONSILIUL DE ADMINISTRATIE
  RAPOARTE DE ACTIVITATE
  CONDUCERE
  COLECTIVE DE CERCETARE
  REZULTATELE CERCETARII
  INSTALATII DE INTERES NATIONAL
  JURNALUL STIINTIFIC TURBO























  Anunturi
 
I.N.C.D. Turbomotoare COMOTI are intentia de a achizitiona Lucrari constructii-montaj pentru reabilitare si instalare doua skiduri de compresoare in sector MARGHITA Detalii
 
INCDT COMOTI are intentia de a achizitiona urmatoarele produse destinate pentru configurarea de standuri de cercetare experimentala echipamente mecanice din domeniul masinilor paletate rotative de inalta turatie si spatial:
1. Compensator - constructie sudata conform desen anexat;
2. Difuzor - constructie sudata conform desen anexat .
Ofertele pot fi depuse prin e-mail la adresa contact@comoti.ro pana marti 27.03.2018 ora 12,00
Desen1 Desen2
 
I.N.C.D. Turbomotoare COMOTI are intentia de a achizitiona Serviciul de Cercetare privind analiza FEM a mecanismului de inchidere (container si presa mecanica )din cadrul proiectului SEALPHO 2. Termenul de finalizare a serviciului este de 60(saizeci) de zile de la data semnarii contractului.
Ofertele pot fi depuse pana la data de 26.02.2018 , ora 16,00 , electronic , la adresa de e-mail : contact@comoti.ro
 
I.N.C.D. Turbomotoare COMOTI are intentia de a achizitiona urmatoarele materiale :
- teava Cu 99,9 φ 28 * 1* 5000 conform S.R. EN 1057 - R250 - 108 buc.
- teava Cu 99,9 φ 13 * 1* 4000 conform S.R. EN 1057 - R250 - 108 buc.
Ofertele pot fi depuse pana la data de 21.02.2018 , ora 16,00 , electronic , la adresa de e-mail : contact@comoti.ro
 
I.N.C.D. Turbomotoare COMOTI are intentia de a achizitiona serviciu de executie ANSAMBLU COT PALETAT , reprezentand o constructie sudata electric pe dispozitiv , detensionata dupa sudura , ajustata la proeminentele exterioare ale voletilor si controlat defectoscopic pentru fisuri , conform desen anexat.
Desen
Oferta poate fi depusa pana la data de 15.02.2018 , ora 16,00 , electronic , la adresele de e-mail :
paul.radulescu@comoti.ro si ruxandra.slujitoru@comoti.ro
 
INCDT COMOTI are intentia de a achizitiona urmatoarele produse destinate pentru configurarea de standuri de cercetare experimentala echipamente mecanice din domeniul masinilor paletate rotative de inalta turatie si spatial. Detalii
 
ANUNT INCHIRIERE
Din 28.11.2017
Detalii
 
Institutul National de Cercetare Dezvoltare Turbomotoare COMOTI intentioneaza sa achizitioneze "elemente de etansare de tipul composite gaskets, specifice mediului spatial". Elementele de etansare trebuie sa aiba urmatoarele caracteristici tehnice: sa functioneze in intervalul de temperatura -120℃/+80℃, sa reziste la radiatii, mantaua elementului de etansare sa fie dintr-un material care sa aiba un factor de frecare fata de titan de maxim 0.2 si factorul de incarcare a arcului intern sa fie de maxim 2N/mm.
 
I.N.C.D.Turbomotoare COMOTI intentioneaza sa achizitioneze << sculptura marmura PASARE cu h = 150 cm >>
 
INCDT COMOTI achizitioneaza servicii de sudura in vederea realizarii structurii metalice a produsului Cadru WRTF.
 
INCDT COMOTI organizeaza concurs pentru incadrarea pe grade stiintifice a personalului din activitatea de cercetare stiintifica Detalii
 
SELECŢIE DE OFERTE PENTRU PRELUARE DEŞEURI Detalii
 
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI Bucuresti, in calitate de institut de cercetare-dezvoltare de drept public in domeniul cercetarii - dezvoltarii turbomotoarelor, intentioneaza ca in perioada 30 iulie - 11 august 2015 sa elaboreze si sa depuna spre finantare o propunere de proiect ce are ca principal scop transferul de cunostinte, expertiza si know- how in domeniul controlului si reducerii zgomotului industrial. Detalii
 
Institutul National de Cercetare - Dezvoltare Turbomotoare COMOTI intentioneaza ca in perioada 14 iulie - 11 august 2015 sa elaboreze si sa propuna spre finantare proiecte ce au drept scop principal transferul de cunostinte, expertiza in domeniul industrial catre entitati avand statut de intreprinderi (entitate legala care desfasoara o activitate economica ce consta in a oferi produse/servicii pe piata). Detalii
 
Anunt de intentie privind identificarea de parteneri din mediul economic privat pentru actiunea 1. 2. 3 - programului operational competitivitate 2014 - 2020 "Parteneriate pentru transfer de cunostinte" Detalii
 
Parteneriate pentru transfer de cunostinte, proiectul "Tehnologie inovatoare de stocare a energiei in sistem CAES" (Compressed Air Energy Storage) prin utilizarea de compresoare si expandere cu surub. Detalii
 
Parteneriate pentru transfer de cunostinte, proiectul "Echipament performant pentru actionarea vanelor din reteaua de distributie si transport a gazelor combustibile" Detalii
 
Anunt de intentie privind identificarea de parteneri din mediul economic privat pentru actiunea 1. 2. 3 - programului operational competitivitate 2014 - 2020 "Parteneriate pentru transfer de cunostinte" Detalii
 
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI Bucuresti, in calitate de institut de cercetare-dezvoltare de drept public in domeniul cercetarii - dezvoltarii turbomotoarelor, intentioneaza ca in perioada 27 iunie - 11 august 2015 sa elaboreze si sa depuna spre finantare propuneri de proiect ce au ca principal scop transferul de cunostinte, expertiza si know-how in domeniul ENERGIE, MEDIU SI SCHIMBARI CLIMATICE Detalii
 
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI Bucuresti, in calitate de institut de cercetare-dezvoltare de drept public in domeniul cercetarii - dezvoltarii turbomotoarelor, intentioneaza ca in perioada 27 iunie - 11 august 2015 sa elaboreze si sa depuna spre finantare propuneri de proiect ce au ca principal scop transferul de cunostinte, expertiza si know-how in domeniul producerii energiei termice si in cel al autovehiculelor hibride. Detalii
 
In perioada 10 iulie-11 august 2015, Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare-COMOTI din Bucuresti isi propune sa dezvolte un proiect de cercetare ce are ca tema dezvoltarea unei turbine de tip ejector pentru transformarea energiei cinetice a fluidului in energie mecanica si/sau energie electrica prin captarea si accelerarea unui jet motor de fluid. Detalii
 
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI Bucureşti, în calitate de institut de cercetare-dezvoltare de drept public în domeniul cercetării - dezvoltării turbomotoarelor, intenţionează ca în perioada 27 iunie – 11 august 2015 să elaboreze şi să depună spre finanţare o propunere de proiect ce are ca principal scop transferul de cunoştinţe, expertiză şi know- how in domeniul materialelor avansate Detalii
 
Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice - Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică şi Inovare organizează concurs pentru ocuparea funcţiei de director general la Institutul Naţional de Cercetare - Dezvoltare Turbomotoare COMOTI, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.73 din 4 februarie 2015 privind aprobarea Metodologiei de concurs pentru ocuparea funcţiei de director general la institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, publicată în Monitorul Oficial nr.112 din 12 februarie 2015, Partea I. Detalii
 
INCD Turbomotoare COMOTI are spre vanzare "Elemente instalatie experimentala producere energie electrica tip ORC, putere electrica max. 3kWe" Detalii
 
Proiectul POSDRU cu numarul de identificare 90/2.1/S/62399 a inceput.. Detalii
 
INCDTurbomotoare COMOTI detine licenta GHH-RAND de productie si service pentru compresoarele cu surub. Contact

 
Participarea la Proiecte Nationale
3.11. Programul de Cercetare, Dezvoltare si Inovare - Tehnologie Spatiala si Cercetare Avansata – STAR
 
3.11.2. DevPump
Prezentare Generala | Prezentare Detaliata | Prezentare Rezultate

Prezentare Rezultate

Etapa I (19.11.2012-14.12.2012) – “Implementarea proiectului”
Este prima din cele şase etape ale proiectului şi constituie etapă finală în anul 2012.
 De notat că în această etapă au demarat şi activităţile din etapa II, urmând ca acestea să fie raportate la finalul etapei II, pe data de 28.02.2013.

  • Obiective etapa

Obiectivul acestei etape constă în a asigura implementarea şi vizibilitatea proiectului. Activitatea echipei de management a proiectului este legată de acest obiectiv iar întâlnirea membrilor consorţiului proiectului a analizat obiectivele etapei, rezultatele şi a luat deciziile necesare realizării acestora.

  • Rezultate planificate Etapa I

Prin proiectul DevPump se urmăreşte dezvoltarea unei succesiuni logice de activităti care să conducă la realizarea unui sistem turbopompă destinat motoarelor rachetă cu combustibil lichid. Se vor identifica toate fazele acestui proces complex, contribuind astfel la dezvoltarea maşinilor rotative care utilizează gaze lichefiate (hidrogen / oxigen), a lagărelor şi tehnologiilor de etanşare, metodelor de fabricaţie, dezvoltării bazei de materiale şi a metodologiilor de calcul hidraulic, gazodinamic, rezistenţă şi vibraţii. Rezultatele planificate ale vor fi materializate în crearea unei planificări strategice avansate în domeniul  sistemelor turbopompă, dobândirea de cunoştinţe ştiinţifice şi tehnologice la nivel European, care să asigure vizibilitatea României în acest domeniu.
Rezultatele planificate pentru aceasta etapa constau in asigurarea implementarii si vizibilitatii proiectului printr-o prima intalnire a consortiului (kick-off meeting) care sa stabileasca managementul proiectului (caile de comunicare cu Autoritatea Contractanta si intre membrii consortiului), prezentarea activitatii fiecarui partener din proiect si a personalului implicat in cadrul proiectului, stabilirea planului de lucru si diseminarea proiectului si o prezentare generala a turbopompelor.

  • Rezultate Etapa I

Rezultatele primei etape a proiectului DevPump se concretizează într-un raport al primei  întâlniri (kick-off meeting) care cumulează toate aspectele privind:

      • Managementul proiectului;
      • Prezentarea consorţiului care realizează proiectul;
      • Prezentarea personalului care participă şi capabilităţile fiecăruia, utilizabile pentru dezvoltarea ansamblului turbopompă;
      • Prezentarea generală a turbopompelor pentru motoare rachetă cu combustibil lichid;
      • Diseminarea proiectului;
      • Planul de lucru al proiectului;
      • Mijloace de comunicare între membrii consorţiului.

Etapa II (14.12.2012 - 28.02.2013) – Documentare

            În această etapă a fost realizată o analiză a stadiului actual de dezvoltare a pompelor şi turbinelor care compun turbopompa, acest ansamblu complex şi vital pentru un motor rachetă propulsat cu combustibil lichid.

  •  Obiective etapă

Obiectivul acestei etape constă în a asigura documentarea privind stadiul actual al turbopompelor pentru motoare rachetă. Activitatea echipei de proiect s-a concentrat pe studiul documentaţiei de specialitate privind pompele şi turbinele care echipează motoarele rachetă cu combustibil lichid.

  • Rezultate etapă

A doua etapă a proiectului DevPump constă în realizarea a două studii de documentare tehnică privind cele două subansamble majore ale turbopompei:

    • Studiu privind stadiul actual în cercetare şi producţie în ceea ce priveşte pompele pentru turbopompe;
    • Studiu de documentare privind turbinele turbopompelor.

Primul studiu face o scurtă incursiune în istoria zborului spaţial, prezentând rolul motoarelor rachetă, principiul de funcţionare şi elementele componente. Se pune accentul pe cele mai uzuale motoare rachetă şi anume cele cu propulsie termochimică. Se definesc performanţele motoarelor rachetă şi cerinţele pe care trebuie să le îndeplinească turbopompele – singurele organe în mişcare de rotaţie – pentru atingerea acestor performanţe. Sunt detaliate principalele cicluri de funcţionare ale motoarelor rachetă (gazogenerator, expander şi combustie în trepte) şi influenţa acestora asupra caracteristicilor turbopompelor de carburant şi oxidant.
În continuare se exemplifică cele mai semnificative soluţii constructive de turbopompe realizate până în prezent pentru alimentarea motoarelor rachetă ce echipează diferitele trepte ale lansatoarelor. Sunt trecute în revistă un număr de 14 motoare rachetă, identificându-se forţa de tracţiune, impulsul specific, ciclul de funcţionare, tipul de carburant şi comburant, schemele funcţionale şi caracteristicile principale ale turbopompelor.
Raportul evidenţiază, pe baza unei bogate literaturi de specialitate, cerinţele generale şi factorii de bază care impun configuraţia turbopompelor. Se identifică patru categorii de cerinţe care trebuie îndeplinite de turbopompe: funcţionale, generale, operaţionale şi de compatibilitate. Stabilirea configuraţiei unei turbopompe începe , de obicei, cu analiza pompei, a cărei soluţie constructivă trebuie să
asigure satisfacerea  parametrilor de intrare ai fluidului de lucru, presiunii de refulare, debitului şi domeniului de lucru al motorului rachetă. Se face o analiză a parametrilor pentru a selecta cea mai bună turaţie, diametrul şi numărul de trepte compatibile cu turbina şi consideraţiile de proiectare mecanică.
Pompa centrifugalăeste considerată cea mai adecvată pentru pomparea combustibilului şi a oxidantului deoarece pentru debitele şi presiunile mari vehiculate în motoarele rachetă, aceste pompe sunt eficiente dar şi economice din punct de vedere al masei şi dimensiunilor.
Caracteristicile pompei (debitul, creşterea de presiune şi randamentul) sunt funcţie de turaţia pompei, rotorul centrifugal, forma paletelor de difuzor şi configuraţia carcasei. Este prezentat fenomenul de cavitaţie, care limitează performanţele pompei şi modalitatea de diminuare prin utilizarea rotorului inductor.
Concluziile punctează complexitatea pompelor pentru turbopompele utilizate de motoarele rachetă, principalele tendinţe de dezvoltare şi criteriile generale de alegere a soluţiilor constructive.
Al doilea studiu începe cu o scurtă istorie privind apariţia rachetei propulsate cu combustibili lichizi, după care se prezintă tendinţele actuale în cadrul industriei spaţiale în ceea ce priveşte motoarele rachetă ce utilizează combustibili lichizi. 
Raportul continuă cu o prezentare a celor mai comune cicluri după care funcţionează motoarele rachetă propulsate cu combustibili lichizi, axându-se pe principalele avantaje şi dezavantaje ale acestor cicluri. Se identifică principalele motoare rachetă propulsate cu combustibili lichizi dezvoltate până în prezent împreună cu rachetele pe care sunt folosite, ciclul de funcţionare, combustibilii utilizaţi, forţa şi impulsul specific ce le caracterizează.  Utilizând motoarele descrise anterior se face legătura cu sistemul turbopompă,  cea mai solicitată componentă a motorului datorită turaţiilor mari la care operează si a diferenţelor mari de temperatură a fluidelor de lucru ale pompei şi turbinei, ce are rolul de a asigura alimentarea cu combustibili cu presiune ridicată a camerei de ardere a motorului. Pentru turbopompele ce echipează cele mai cunoscute motoare propulsate cu combustibili lichizi se identifică şi se prezintă principalele caracteristici: densitatea şi debitul fluidului de lucru, configuraţia pompei, presiunea de intrare şi ieşire din pompă şi turaţia.
Una din componentele principale ale turbopompei este turbina. Aceasta are rolul de a antrena pompa pentru a obţine presiunea optimă pentru fluidul de lucru (de obicei hidrogen sau oxigen lichid) ce se introduce în camera de ardere a motorului. În raport sunt prezentate metodele de dispunere a turbinelor în cadrul ansamblului turbopompă, în funcţie de performanţele şi tipurile de combustibili utilizaţi de motor, tipurile de turbine folosite pentru astfel de aplicaţii (pe bază de impuls sau reactive), materialele folosite şi caracteristicile turbinelor ce echipează turbopompele principalelor motoare rachetă (configuraţia turbinei, materialul utilizat, puterea dezvoltată, turaţia, presiunea de intrare şi de ieşire din turbină şi diametrul mediu al rotorului).
Prin raportul “Studii de documentare privind turbinele turbopompelor”, se pot stabili   configuraţia şi caracteristicile turbinei privind întocmirea planului de realizare a unei turbopompe conform proiectului DevPump.

  • CONCLUZII
  1. Obiectivul etapei a IIa vizând documentarea privind pompele şi turbinele turbopompelor care echipează motoarele rachetă a fost realizat, prin studiul documentaţiei de specialitate disponibile.
  2. Obiectivul etapei a IIa vizând vizibilitatea a fost îndeplinit prin actualizarea paginii proiectului DevPump pe site-ul coordonatorului proiectului INCDT COMOTI.
  3. Rezultatele etapei a IIa sunt cuantificate în două rapoarte care detaliază stadiul actual al pompelor şi turbinelor ce compun turbopompele motoarelor rachetă, cerinţele pe care trebuie să le îndeplinească aceste subansamble majore, principalele riscuri care apar în fabricaţie, montaj şi testare.
  4. Studiile de documentare au pus în evidenţă complexitatea ansamblului turbopompă şi numărul mic de producători pe plan mondial.


Prezentare Generala | Prezentare Detaliata | Prezentare Rezultate
 

Prima Pagina | Despre Noi | Contact | Logare
© 2017 COMOTI - Institutul National de Cercetare Dezvoltare Turbomotoare. Toate drepturile rezervate.