DIRECTII PRINCIPALE
DE CERCETARE
  PARTICIPAREA LA
PROIECTE EUROPENE
  PARTICIPAREA LA
PROGRAME NATIONALE
  LABORATOARE PENTRU
EXPERIMENTARI, TESTARI
SI CONTROL
  CERCETARE-DEZVOLTARE
TEHNOLOGICA
  RECUNOASTERI ALE
ACTIVITATII DE
CERCETARE-DEZVOLTARE
  SISTEMUL DE MANAGEMENT
AL CALITATII
  CONSILIUL DE ADMINISTRATIE
  RAPOARTE DE ACTIVITATE
  CONDUCERE
  COLECTIVE DE CERCETARE
  REZULTATELE CERCETARII
  INSTALATII DE INTERES NATIONAL
  JURNALUL STIINTIFIC TURBO





























  Anunturi
 
Metodologie concurs CS I si CS II Detalii
 
INCDT COMOTI organizeaza concurs pentru incadrarea pe grade stiintifice a personalului din activitatea de cercetare stiintifica. Vor fi scoase la concurs urmatoarele posturi: Detalii
 
I.N.C.D. Turbomotoare COMOTI are intentia de a achizitiona o presa mecanica (ghilotina) pentru debitare tabla subtire de 0,15 - 0,3 mm cu latime de 600 mm, echipata cu foarfeca, presa de ziguit si presa cu surub de 50.000 N.
Ofertele pot fi depuse pana la data de 25.09.2019 , ora 16,00 , electronic , la adresa de e-mail :contact@comoti.ro sau in plic inchis sigilat la sediul institutului din B-dul Iuliu Maniu nr. 220D, sector 6, Bucuresti.
 
METODOLOGIA de CONCURS, pentru obtinerea gradelor profesionale ale personalului de cercetare-dezvoltare si incadrare pe functia de Inginer de Dezvoltare Tehnologica IDT, IDT III, IDT II si IDT I, in INCD Turbomotoare COMOTI Detalii
 
* I.N.C.D.T. COMOTI lanseaza concurs pentru cel mai bun cercetator pentru anul 2018
* I.N.C.D.T. COMOTI lanseaza concurs pentru cel mai bun articol ISI publicat in anul 2018 de cercetatorii din cadrul institutului
 
I.N.C.D.T. COMOTI organizeaza concurs pentru incadrarea pe grade stiintifice a personalului din activitatea de cercetare stiintifica Detalii
 
I.N.C.D. Turbomotoare COMOTI are intentia de a achizitiona urmatoarele produse destinate pentru configurarea de instalatii de de cercetare experimentala in domeniul aeronautic: Detalii
 
I.N.C.D. Turbomotoare COMOTI are intentia de a achizitiona Lucrari de demontare, transport, descarcat si montat platforme si cadre agabaritice de la S.C. INAR S.A. Brasov la I.N.C.D. Turbomotoare COMOTI.
Ofertele pot fi depuse pana la data de 16.05.2018 , ora 16,00 , electronic , la adresa de e-mail :contact@comoti.ro.
 
I.N.C.D. Turbomotoare COMOTI are intentia de a achizitiona Lucrari constructii-montaj pentru reabilitare si instalare doua skiduri de compresoare in sector MARGHITA Detalii
 
INCDT COMOTI are intentia de a achizitiona urmatoarele produse destinate pentru configurarea de standuri de cercetare experimentala echipamente mecanice din domeniul masinilor paletate rotative de inalta turatie si spatial:
1. Compensator - constructie sudata conform desen anexat;
2. Difuzor - constructie sudata conform desen anexat .
Ofertele pot fi depuse prin e-mail la adresa contact@comoti.ro pana marti 27.03.2018 ora 12,00
Desen1 Desen2
 
I.N.C.D. Turbomotoare COMOTI are intentia de a achizitiona Serviciul de Cercetare privind analiza FEM a mecanismului de inchidere (container si presa mecanica )din cadrul proiectului SEALPHO 2. Termenul de finalizare a serviciului este de 60(saizeci) de zile de la data semnarii contractului.
Ofertele pot fi depuse pana la data de 26.02.2018 , ora 16,00 , electronic , la adresa de e-mail : contact@comoti.ro
 
I.N.C.D. Turbomotoare COMOTI are intentia de a achizitiona urmatoarele materiale :
- teava Cu 99,9 φ 28 * 1* 5000 conform S.R. EN 1057 - R250 - 108 buc.
- teava Cu 99,9 φ 13 * 1* 4000 conform S.R. EN 1057 - R250 - 108 buc.
Ofertele pot fi depuse pana la data de 21.02.2018 , ora 16,00 , electronic , la adresa de e-mail : contact@comoti.ro
 
I.N.C.D. Turbomotoare COMOTI are intentia de a achizitiona serviciu de executie ANSAMBLU COT PALETAT , reprezentand o constructie sudata electric pe dispozitiv , detensionata dupa sudura , ajustata la proeminentele exterioare ale voletilor si controlat defectoscopic pentru fisuri , conform desen anexat.
Desen
Oferta poate fi depusa pana la data de 15.02.2018 , ora 16,00 , electronic , la adresele de e-mail :
paul.radulescu@comoti.ro si ruxandra.slujitoru@comoti.ro
 
INCDT COMOTI are intentia de a achizitiona urmatoarele produse destinate pentru configurarea de standuri de cercetare experimentala echipamente mecanice din domeniul masinilor paletate rotative de inalta turatie si spatial. Detalii
 
ANUNT INCHIRIERE
Din 28.11.2017
Detalii
 
Institutul National de Cercetare Dezvoltare Turbomotoare COMOTI intentioneaza sa achizitioneze "elemente de etansare de tipul composite gaskets, specifice mediului spatial". Elementele de etansare trebuie sa aiba urmatoarele caracteristici tehnice: sa functioneze in intervalul de temperatura -120℃/+80℃, sa reziste la radiatii, mantaua elementului de etansare sa fie dintr-un material care sa aiba un factor de frecare fata de titan de maxim 0.2 si factorul de incarcare a arcului intern sa fie de maxim 2N/mm.
 
I.N.C.D.Turbomotoare COMOTI intentioneaza sa achizitioneze << sculptura marmura PASARE cu h = 150 cm >>
 
INCDT COMOTI achizitioneaza servicii de sudura in vederea realizarii structurii metalice a produsului Cadru WRTF.
 
INCDT COMOTI organizeaza concurs pentru incadrarea pe grade stiintifice a personalului din activitatea de cercetare stiintifica Detalii
 
SELECŢIE DE OFERTE PENTRU PRELUARE DEŞEURI Detalii
 
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI Bucuresti, in calitate de institut de cercetare-dezvoltare de drept public in domeniul cercetarii - dezvoltarii turbomotoarelor, intentioneaza ca in perioada 30 iulie - 11 august 2015 sa elaboreze si sa depuna spre finantare o propunere de proiect ce are ca principal scop transferul de cunostinte, expertiza si know- how in domeniul controlului si reducerii zgomotului industrial. Detalii
 
Institutul National de Cercetare - Dezvoltare Turbomotoare COMOTI intentioneaza ca in perioada 14 iulie - 11 august 2015 sa elaboreze si sa propuna spre finantare proiecte ce au drept scop principal transferul de cunostinte, expertiza in domeniul industrial catre entitati avand statut de intreprinderi (entitate legala care desfasoara o activitate economica ce consta in a oferi produse/servicii pe piata). Detalii
 
Anunt de intentie privind identificarea de parteneri din mediul economic privat pentru actiunea 1. 2. 3 - programului operational competitivitate 2014 - 2020 "Parteneriate pentru transfer de cunostinte" Detalii
 
Parteneriate pentru transfer de cunostinte, proiectul "Tehnologie inovatoare de stocare a energiei in sistem CAES" (Compressed Air Energy Storage) prin utilizarea de compresoare si expandere cu surub. Detalii
 
Parteneriate pentru transfer de cunostinte, proiectul "Echipament performant pentru actionarea vanelor din reteaua de distributie si transport a gazelor combustibile" Detalii
 
Anunt de intentie privind identificarea de parteneri din mediul economic privat pentru actiunea 1. 2. 3 - programului operational competitivitate 2014 - 2020 "Parteneriate pentru transfer de cunostinte" Detalii
 
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI Bucuresti, in calitate de institut de cercetare-dezvoltare de drept public in domeniul cercetarii - dezvoltarii turbomotoarelor, intentioneaza ca in perioada 27 iunie - 11 august 2015 sa elaboreze si sa depuna spre finantare propuneri de proiect ce au ca principal scop transferul de cunostinte, expertiza si know-how in domeniul ENERGIE, MEDIU SI SCHIMBARI CLIMATICE Detalii
 
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI Bucuresti, in calitate de institut de cercetare-dezvoltare de drept public in domeniul cercetarii - dezvoltarii turbomotoarelor, intentioneaza ca in perioada 27 iunie - 11 august 2015 sa elaboreze si sa depuna spre finantare propuneri de proiect ce au ca principal scop transferul de cunostinte, expertiza si know-how in domeniul producerii energiei termice si in cel al autovehiculelor hibride. Detalii
 
In perioada 10 iulie-11 august 2015, Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare-COMOTI din Bucuresti isi propune sa dezvolte un proiect de cercetare ce are ca tema dezvoltarea unei turbine de tip ejector pentru transformarea energiei cinetice a fluidului in energie mecanica si/sau energie electrica prin captarea si accelerarea unui jet motor de fluid. Detalii
 
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI Bucureşti, în calitate de institut de cercetare-dezvoltare de drept public în domeniul cercetării - dezvoltării turbomotoarelor, intenţionează ca în perioada 27 iunie – 11 august 2015 să elaboreze şi să depună spre finanţare o propunere de proiect ce are ca principal scop transferul de cunoştinţe, expertiză şi know- how in domeniul materialelor avansate Detalii
 
Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice - Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică şi Inovare organizează concurs pentru ocuparea funcţiei de director general la Institutul Naţional de Cercetare - Dezvoltare Turbomotoare COMOTI, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.73 din 4 februarie 2015 privind aprobarea Metodologiei de concurs pentru ocuparea funcţiei de director general la institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, publicată în Monitorul Oficial nr.112 din 12 februarie 2015, Partea I. Detalii
 
INCD Turbomotoare COMOTI are spre vanzare "Elemente instalatie experimentala producere energie electrica tip ORC, putere electrica max. 3kWe" Detalii
 
Proiectul POSDRU cu numarul de identificare 90/2.1/S/62399 a inceput.. Detalii
 
INCDTurbomotoare COMOTI detine licenta GHH-RAND de productie si service pentru compresoarele cu surub. Contact

 
Participarea la Proiecte Nationale
3.11. Programul de Cercetare, Dezvoltare si Inovare - Tehnologie Spatiala si Cercetare Avansata – STAR
 
3.11.5. SHACMAT
Prezentare Generala | Prezentare Detaliata | Prezentare Rezultate

Prezentare Rezultate

ETAPA II (01.01.2018- 31.12.2018)

   3.1. Obiective etapa:
   Obiectivul general celei de-a doua etape a proiectului, este acela de a demonstra aplicabilitatea conceptului propus in cadrul proiectului, materializat prin dezvoltarea de noi structuri/ repere spatiale mutifunctionale care integreaza sisteme de auto-reparare in situ. Obiectivele specifice derivate din obiectivul general sunt legate de definirea design-ului geometric al reperului/componentei spatiale, stabilirea configuratiei structurale optime de materiale care integreaza elementele sistemului de auto-reparare (validata pe baza rezultatelor simularilor numerice, evaluarii prin teste experimentale de laborator), furnizarea de solutii de integrare viabile ale elementelor de auto-reparare in structura tip CFRP (material compozit polimeric ranforsat cu fibre de carbon), realizarea unei analize SWOT privind sistemele autogene dezvoltate, solutiilor optime, definirea protocolului tehnologic si fabricarea structurii componentei spatiale. Pentru atingerea obiectivului principal si a celor specifice, in cadrul acestei etape au fost derulate sapte activitati de cercetare :
Activitate II.1 Design-ul structurilor spatiale
Activitate II.2 Dezvoltarea sistemului de auto-reparare
Activitate II.3 Simulari numerice FEM si validarea prin teste de laborator
Activitate II.4 Evaluarea solutiilor finale de design structural
Activitatea II.5 Solutii de integrare a microcapsulelor/retelei sistemului de auto-reparare in structura tip CFRP din compozit si de optimizare a procesului tehnologic
Activitatea II.6 Dezvoltarea protocolului tehnologic si definirea solutiilor structurale finale
Activitatea II.7 Realizarea unei analize SWOT privind sistemele autogene dezvoltate si solutiile de integrare in structura tip CFRP. Definirea binomului de solutii optime.
Activitatea II.8 Fabricarea structurii

   3.2. Rezultate planificate etapa:
Rezultatele planificate pentru aceasta etapa : design-ul geometric al structurii/componentei spatiale; elementele tip capsule si sistemul de auto-reparare in situ; performantele mecanice ale sistemului de auto-reparare si a structurii de baza din material compozit polimeric care integreaza acest sistem; solutie de integrare a elementelor sistemului de auto-reparare in matricea polimerica si respectiv in structura de baza tip CFRP (material compozit polimeric ranforsat cu fibre de carbon); protocolul tehnologic de fabricatie; structura realizata din materiale compozite avansate care integreaza sisteme de auto-reparare: reflector parabolic de antena cu masa redusa.

3.3. Rezultate Etapa I
Activitate II.1 Design-ul structurilor spatiale
A fost definit design-ul geometric al structurii vizate, reflector parabolic de antena. Figura 5 prezinta design-ul geometric al reflectorului de antena parabolica, parte integranta a unui satelit, care va fi dezvoltata in cadrul proiectului din materiale tip CFRP (materiale compozite polimerice ranforsate cu fibre de carbon) care integreaza sisteme polimerice autogene, cu proprietati regenerative.

Figura 3: Modelul CAD reflector antena parabolica a) suprafata activa (reflectivă) ; b) retea de nervuri de rigidizare ; c) vedere lateral

Activitate II.2 Dezvoltarea sistemului de autoreparare
In cadrul studiului au fost elaborate patru metode de sinteza a microcapsulelor care alcătuiesc sistemul polimeric cu proprietati regenerative. In cadrul celor patru metode au fost identificate diferite directii. O directie în care ambele componente agent SH şi catalizator (+ întăritor, în stare lichidă) sunt încapsulate în microcapsule separate, o alta în care doar agentul SH este încapsulat, iar catalizatorul, în stare solidă, este dispersat în matricea polimerică-gazdă. Au fost obtinute rezultate viabile, utilizand urmatoarele metode:
a) generarea unei pelicule polimerice pe suprafaţa particulelor de răşină dispersate într-un nesolvent (apă) al răşinii prin sinteză (polimerizare sau policondensare);
b) depunerea unei pelicule de polimer presintetizat, cvasi-solubil în mediul de dispersie al răşinii şi reticularea simultană (în cursul depunerii sau ulterioară) a acestei pelicule;
c) adaptarea unei tehnologii avansate de electrofilare. În vederea realizării de micro/nanofibre electrofilate de tip core-shell depuse pe diferite substraturi s-a utilizat o soluţie polimerica de poliacrilonitril (PAN) pentru invelisul fibrei şi rasina epoxidica LH 288, respectiv întăritor TETA H 283 pentru miezul fibrei.
Sistemul polimeric cu proprietati regenerative dezvoltat a fost ulterior integrat in structuri polimerice si respectiv structuri din materiale compozite avansate tip CFRP (compozite polimerice ranforsate cu fibre de carbon), in vederea obtinerii structurii/componentei reflector parabolic de antena (parte componenta a unui satelit) cu caracteristici structurale multifunctionale, de autoreparare in-situ. Microcapsulele obtinute au dimensiuni cuprinse in intervalul 100-400μm. S-a putut observa ca majoritatea microcapsulelor cuprinse in intervalul 300-400μm sunt deteriorate in timpul procesului, cele mai stabile, rezistente fiind microcapsulele cu dimensiuni cuprinse in intervalul 150-300μm.

Activitate II.3 Simulari numerice FEM si validarea prin teste de laborator

Figura 4: Distributia tensiunii Von Mises - sfera cu lichid reparator a) sectiune matrice si sfera; c) sfera cu lichid

Figura 5: Modelul cu elemente finite - sector de 720 a) Modelul cu elemente finite şi condiţiile de fixare pe direcţia OZ ; b) Distribuţia grosimii pliurilor

Distributia tensiunii Von Mises la momentul t=0.0152 ms, când valoarea în elementul unde este aplicată încărcarea este maximă, este prezentată în figura următoare:

Figura6: Tensiunea la t=0.0152 ms [Pa]

Se observă ca valoarea maximă a tensiunii Von Mises cauzată de aplicarea presiunii de 2986 Mpa pe un element comparabil cu dimensiunea particulei de impact cu diametrul de 0.0001 este de 23.3 MPa şi este localizată în vecinatatea nodurilor unde sunt impuse condiţiile de fixare pe directia axială OZ. Tensiunea maximă are valoare de 12400 MPa mult mai mare decât limita de rupere în regim static 800 MPA. Ruperea se produce, iar la momentul t=0.015 ms valoarea tensiunii este maximă. Distributiile tensiunii pentru cele două momente sunt prezentate în figura urmatoare.

Figura 7: Tensiunea Von Mises [Pa] a) a) tensiunea Von Mises la t=0.0104 ms ; b) Tensiunea Von Mises la t=0.015 ms

In cazul unei particule cu diametrul de 0.1 mm structura preia energia cinetica, maximumul tensiunii fiind localizat la limita regiunii de fixare, valoarea tensiunii fiind de ordinul 10-lor de MPa, mult sub limita de rupere. In cazul impactului cu o particula cu diametrul de 3 mm v=16Km/s , imediat dupa ciocnire, regiunea de contact este caracterizată de o tensiune Von Mises mai mare decât limita de rupere, iar structura nu are timp sa preia energia de impact care este de 30 de ori mai mare decat in cazul unei particule cu diametrul de 0,1 mm. De asemenea la momentul t=0.015 ms in care tensiunea este maxima, regiunea unde tensiunea este mai mare decat limita de rupere are o suprafata semnificativa, oglinda fiind distrusa.

Activitate II.4 Evaluarea solutiilor finale de design structural

Figura 8: Imagini SEM ale a) unei microcapsule inglobata in rasina si b) a unei cavitati in matrice, datorata procesului de pregatire a probei metoda I

Figura 9: Microcapsula degradata in procesul de inglobare in sistemul polimeric ; b) amestec agent de reparare (polimer-catalizator) metoda II

Figura 10: a) Imagine la stereomicroscop (marire x30); imagine SEM (marire x5000) ale capsulelor obţinute experimentul prin metoda III

Figura 11: Micrografii SEM ale micro/nanofibrelor electrofilate din soluţie PAN 12% şi întăritor depuse pe a) c) ţesătură de carbon; b),d) depuse pe suport prepreg (tesatura bidirectionala din fibre de carbon preimpregnata cu polimer epoxidic partial polimerizat), metoda IV

Activitatea II.5 Solutii de integrare a microcapsulelor/retelei sistemului de auto-reparare in structura tip CFRP din compozit si de optimizare a procesului tehnologic
In ceea ce priveste integrarea microcapsulelor in matricea polimerica au fost luate in considerare dispersia microcapsulelor in rasina utilizand un agitator magnetic si dispersia microcapsulelor in rasina prin ultrasonare. In cazul utilizarii ultrasunetelor s-a observat ca dispersia microcapsulelor in matricea polimerica a fost ingreunata din cauza vascozitatii mari a rasinei utilizate. Se are in vedere pentru dispersia microcapsulelor prin ultrasonare, utilizarea unei rasini ce polimerizeaza la temperatura inalta si cu vascozitate scazuta, de preferat rasinile utilizate pentru injectare si/sau utilizarea unui component usor volatil care sa scada vascozitatea rasinii in etapa de integrare a microcapsulelor. Cazul integrarii microcapsulelor in matricea polimerica prin agitare mecanica utilizand un agitator magnetic ramane optim in momentul de fata, motiv pentru care a fost utilizat in vederea obtinerii ulterioare a epruvetelor.

Activitatea II.6 Dezvoltarea protocolului tehnologic si definirea solutiilor structurale finale
In cazul epruvetelor de referinta, sarcina maxima de incovoiere inregistrata, in medie, a fost de 500 MPa cu o alungire medie de 3,20 mm. Dupa aparitia primelor sarcini de rupere, epruvetele au fost indepartate si lasate 24 de ore la 35-40oC, testele fiind reluate ulterior. Pentru epruvetele care integreaza in structura capsule cu proprietati de regenerare, auto-reparare, a fost obtinuta o sarcina maxima la incovoiere in medie de 479,58 MPa cu o alungire medie de 2,72 mm, fapt ce indica o recuperare a performantelor mecanice in proportie de 95%.

Figura 12: Epruveta in care se observa catalizatorul Grubbs (mov) si aparitia unei fisuri in epruveta

Totodata, a fost observata o dispersie a rezultatelor experimentale (cauzate si de anizotropia materialelor compozite) astfel incat o campanie de testare vasta este necesar a fi realizata in vederea elaborarii unei concluzii fara echivoc privind functionalitatea concepului propus.

Activitatea II.7 Realizarea unei analize SWOT privind sistemele autogene dezvoltate si solutiile de integrare in structura tip CFRP. Definirea binomului de solutii optime.
Puncte tari: Dezvoltarea unui sistem autogen de reparare a compozitelor tip CFRP; Dezvoltarea unui sistem de autoreparare care pe plan national nu a fost inca studiat;
Puncte slabe: Stabilitatea termica redusa a microcapsulelor; Dificultati intampinate in procesul de dispersie omogena a capsulelor in rasina epoxidica
Oportunitati: Competivitatea redusa intrucat astfel de materiale nu au fost inca obtinute cu succes ; Cresterea vizibilitatii Institutului National de Cercetare Dezvoltare Turbomotoare Comoti pe plan mondial in ceea ce priveste modulul inovativ
Amenintari: Tinand cont de trendul in crestere de utilizare a materialelor prietenoase mediului inconjurator, aceasta poate fi una din amenintarile conceptului intrucat materialele utilizate prezinta un nivel ridicat de toxicitate. O amenintare o reprezinta randamentul auto-regenerativ care poate fi influentat de o serie mult prea larga de variabile ce nu pot fi controlate. Totodata, durata de viata a microcapsulelor deja integrate reprezinta iarasi o amenintare intrucat daca aceasta nu este mai mare decat durata de viata a materialelor conventionale, intregul concept nu este unul fezabil

Activitatea II.8 Fabricarea structurii
Componenta, reflectorul parabolic de antena, a fost fabricata din materiale compozite polimerice ranforsate cu fibre de carbon care integreaza sisteme polimerice cu proprietati regenerative (microcapsule de autoreparare), utilizand tehnologia autoclavei. Ulterior fabricarii, pe suprafata activa a structurii s-a masurat o rugozitate medie Ra de 0.3mm. Totodata, masuratorile dimensionale 3D realizate au indicat tolerante de maxim 0.2mm comparativ cu modelul CAD proiectat.

Figura 13: Structura reflectorului parabolic de antena realizat din materiale compozite care integreaza sisteme polimerice cu proprietati regenerative (microcapsule de autoreparare)

ETAPA I (08.09.2017 - 15.12.2017)

3.1. Obiective etapa:

   Obiectivul primei etape a proiectului, "Documentare si cerinte specifice" este identificarea conditiilor din mediul cosmic, cu precadere LEO, a cerintelor la care trebuie sa raspunda structurile compozite lansate in spatiu, realizarea unui design preliminar al structurii din compozit cat si o identificare si evaluare a sistemelor de auto-reparare si posibilitatile integrarii acestora in structurile compozite. Etapa I contine trei activitati:
   Activitatea 1.1. Structuri spatiale si evaluarea conditiilor de operare
   Activitatea 1.2. Stabilirea cerintelor specifice
   Activitatea 1.3. Design-ul, abordarea si dezvoltarea conceptului de auto-reparare.


3.2. Rezultate planificate etapa:

   Rezultatele planificate pentru aceasta etapa sunt legate de stabilirea cerintelor la care structura din material compozit ce va contine elementele de auto-reparare va trebui sa raspunda, cerinte identificate in urma unui studiu de literature. Un alt rezultat preconizat pentru aceasta etapa este realizarea unui model CAD preliminar al structurii si identificarea unor precursori ce pot fi utilizati in dezvoltarea sistemului de auto-reparare si care sa raspunda cerintelor generale.


3.3. Rezultate Etapa I

   In cadrul Etapei I a proiectului, au fost realizat un studiu bibliografic unde au fost identificate o serie de structuri spatiale asupra carora se poate propune integrarea si utilizarea unui sistem de auto-reparare si de asemenea au fost evaluate conditiile de operare ale acestor structuri in mediul cosmic. In urma acestui studiu au fost stabilite o serie de cerinte la care structura din materiale compozite avansate va trebui sa raspunda in timpul functionarii acesteia pe orbita si la care precursorii sistemului de auto-reparare vor trebui sa reziste.
   A fost propus un model conceptual al unei structuri ce va fi fabricate integral din materiale compozite polimerice avansate. Astfel, a fost realizat un model CAD al unei oglinzi parabolice, structura aflata in modulul de echipamente speciale pentru focalizarea radiatiilor solare (Special Equipment for Focusing of Solar Radiation - SEFSR). De asemenea, a fost efectuat un studiu bibliografic asupra conceptului de auto-reparare si dezvoltarea unui astfel de sistem pentru structurile spatiale. Au fost identificati in literatura de specialitate o serie de precursori si modalitati de integrare a acestora in structura din compozit. In etapa urmatoare se vor definitiva design-ul structurii ce va fi realizata din materiale compozite polimerice si care va integra sistemul de auto-reparare, se va stabili si se va incepe dezvoltarea sistemului de auto-reparare, se vor realiza o serie de simulari FEA asupra structurii din compozit si care vor fi validate prin teste de laborator iar in final se vor evalua solutiile de design structural propuse pentru indeplinirea obiectivelor proiectului.


Figura 1. Calapodul preliminar pentru fabricarea oglinzii din material compozit

Figura 2. Oglinda din material compozit (negru) cu benzile pentru rigidizare (galben)

Figura 3.a) Modelele de reparare sintetic si biologic; b) Schema ciclului de monitorizare pentru un sistem activ, inteligent cu proprietatea de auto-reparare

Figura 4. Reprezentarea schematica a conceptului de "self-healing" utilizand microcapsule: a) initierea fisurii; b) eliberarea agentului de reparare (monomer); c) repararea fisurii



Prezentare Generala | Prezentare Detaliata | Prezentare Rezultate
 

Prima Pagina | Despre Noi | GDPR | Contact | Logare
© 2019 COMOTI - Institutul National de Cercetare Dezvoltare Turbomotoare. Toate drepturile rezervate.